Remis w wielkiej żeglarskiej Bitwie o Gotland
Data: 2012-10-11 12:28:29
Żródło: www.zozz.com.pl
W dniu 8 października 2012 roku o godzinie 04:30 oba jachty – s/y „Sunrise” prowadzony przez kapitana Krystiana Szypka oraz s/y „Quick Livener” kapitana Jacka Zielińskiego, przecięły linię mety niemal w tym samym momencie. Pytani, który jacht przeciął linię mety pierwszy, zgodnie odpowiadali, że nie mogą tego jednocześnie stwierdzić, uznając remis w tegorocznej Wielkiej Żeglarskiej Bitwie o Gotland.
Remis w pierwszej edycji najtrudniejszych bałtyckich regat żeglarzy samotników !
To był pojedynek jakiego jeszcze nie było! Dwóch doświadczonych kapitanów samotników, dwa jachty, dwa zespoły brzegowe i jeden cel – jak najszybsze opłynięcie wyspy Gotland z dwóch punktów startowych! Prawdziwa Żeglarska Bitwa Wschodu z Zachodem!
W dniu 4 października b.r. o godzinie 12:00 kpt Krystian Szypka na jachcie s/y „Sunrise” reprezentujący żeglarstwo zachodniopomorskie oraz kpt. Jacek Zieliński na jachcie s/y „Quick Livener” reprezentujący Trójmiasto wystartowali do pojedynku na wodach Bałtyku. Wspierani przez swoje profesjonalne zespoły brzegowe i zarazem zdani na własne siły i doświadczenie wyruszyli z dwóch punktów startowych: Świnoujście i Gdańsk w pojedynku o Gotland i powrót do wspólnej mety w Gdańsku. Samotna walka na ponad 500-milowej, bardzo wymagającej i niebezpiecznej trasie oparta była o profesjonalne zarządzanie strategiczne zespołów brzegowych: routing pogodowy, tracking satelitarny i monitoring.
Zachodniopomorskie kontra pomorskie w pojedynku a wszystko w oparciu o gentelmeńskie zasady rywalizacji w duchu fair-play i we wspaniałej żeglarskiej atmosferze. Pomimo różnicy dystansu obu tras liczonej wprost, kapitanowie ustalili, że start nastąpi w tym samym momencie z obu portów, różnica długości jachtów będzie kompensowana różnicą właściwości nautycznych jachtów, a o zwycięstwie zdecyduje czas rzeczywisty osiągnięcia mety.
Przedsięwzięcie zrealizowane zostało przez zespół OceanTEAM.pl oraz zespół Sailbook.pl pod patronatem klubów żeglarskich: Klub Żeglarzy Samotników, Yacht Klub Polski, Polski Klub Morski oraz patronów instytucjonalnych: Polska Fundacja Morska, urzędy marszałkowskie województw pomorskiego i zachodniopomorskiego oraz Zachodniopomorski Okręgowy Związek Żeglarski i Pomorski Okręgowy Związek Żeglarski.
Kpt. Krystian Szypka jest członek Klubu Żeglarzy Samotników i współzałożycielem Yacht Klubu Polski Świnoujście. Trzykrotnie ukończył najtrudniejsze polskie samotnicze regaty pełnomorskie o puchar „Poloneza”. W 2011 roku zrealizował projekt Sunrise Europe Challenge opływając w 20dni Europę zachodnią z Gibraltaru do Świnoujścia. W 2013 roku wystartuje w regatach samotników OSTAR z Plymouth (UK) do Newport (USA). Bitwa była więc zarazem kwalifikacją do OSTAR.
S/y „Sunrise”, na którym startował kpt. Krystian Szypka, to oceaniczny jacht regatowy. Typ FARR37 zbudowany w amerykańskiej stoczni Dickerson Boat Builders wg projektu Bruce’a Farr’a. Slup o długości 11.4m, zanurzeniu 2.13m i ożaglowaniu podstawowym 80 m2. Wielokrotnie przepłynął Atlantyk, odniósł wiele sukcesów w regatach oceanicznych na wodach USA. Szybka i bezpieczna jednostka, w pełni przygotowana do jednoosobowej żeglugi oceanicznej. Bogate wyposażenie zapewniało wysoki poziom bezpieczeństwa (m.in. AIS, Navtex, Inmarsat, Epirb, rozbudowana nawigacja elektroniczna). Obecnie jacht jest przygotowywany do startu w przyszłorocznych regatach samotników przez Atlantyk OSTAR 2013.
Kpt. Jacek Zieliński jest członkiem Klubu Żeglarzy Samotników, działaczem żeglarskim, wiceprezesem POZŻ ds. morskich, członkiem Polskiego Klubu Morskiego. Założyciel portalu SailBook.pl i organizator najdłuższych polskich regat bałtyckich SailBook Cup dookoła Gotlandii. Doświadczony żeglarz regatowy i żeglarz samotnik. Startował na jachcie s/y „Quick Livener”. Typ Sigma 362, wyprodukowany w Wielkiej Brytanii w 1987r. Długość 10,86m zanurzenie 1,55 m., 0żaglowanie Slup 60m2.. Jacht nowocześnie wyposażony pod kątem żeglugi samotniczej, m.in. posiada zdublowany samoster, transponder AIS, radar i bogate wyposażenie z zakresu nawigacji elektronicznej. „Quick Livener” pojawiał się na większości imprez regatowych na Pomorzu oraz Bałtyku, m.in. regaty dookoła Gotlandii SailBookCup. W ostatnich Mistrzostwach Polski KWR zdobył puchar Teresy Remiszewskiej dla najszybszej jednostki dowodzonej przez kobietę.
Nadzór nad bezpieczeństwem i organizacją zapewniał Radek Kowalczyk wraz z całym zespołem OceanTEAM. Jeden z czołowych polskich żeglarzy oceanicznych. W roku 2011 ukończył najniebezpieczniejsze w świecie regaty samotnych żeglarzy TRANSAT w klasie Mini650 (Francja-Brazylia 8000km), przy czym jako pierwszy w historii Polak ukończył szereg niezwykle trudnych regat kwalifikacyjnych w czasie krótszym niż rok. Członek Klubu Żeglarzy Samotników i Yacht Klubu Polski Świnoujście.
Nad aspektem regulaminowym i zachowaniem zasad sportowej rywalizacji w duchu fair play czuwała kapituła sędziowska Klubu Żeglarzy Samotników.
GRATULACJE DLA ZWYCIĘZCÓW !
kpt. Janusz Charkiewicz