Rejsuj.pl jest społecznością skupiającą żeglarzy. Zapoznaj się z doświadczeniem żeglarskim swoich znajomych, obejrzyj zdjęcia i wideo z rejsów. Rejsuj.pl to także największa multimedialna baza danych o jachtach.
Zaplanuj z Rejsuj.pl kolejny sezon i umów się na rejs ze znajomymi!
Twoja przeglądarka jest bardzo stara i wymaga uaktualnienia!
Paul Larsen płynąc łodzią Vestas Sailrocket 2 pobił rekord prędkości na dystansie 500 metrów, w Luderitz w Namibii. Zanotowana podczas próby średnia prędkość wynosi 59,38kn.
VESTAS Sailrocket, czyli napędzany sztywnym płatem, niesymetryczny i przygotowany specjalnie do bicia prędkości bolid, osiągnął tą zawrotną prędkość przy wietrze zaledwie 25kn, w trzynastej próbie. Chwilami odnotowywano nawet 63kn prędkości, co wskazuje na potencjał do dalszego podnoszenia prędkościowej poprzeczki.
Próba była nadzorowana przez Speed World Sailing Record Council (WSSRC). Dotychczasowy rekord na tym dystansie, ustanowiony przez Roba Douglasa w 2010 r. na kiteboardzie wynosił 55,65kn, zatem został on pobity przez Larsena aż o 3,73kn(!).
Sailrocket pobił także rekord prędkości w żegludze na jedną milę. Średnia prędkość uzyskana w tej próbie wyniosła 55,32kn. Aktualnie tylko ten wynik został uznany przez WSSRC, rekord na dystansie 500 m, czeka na weryfikację, gdyż obecnie ratyfikowany przez WSSRC jest wynik z jednej ze wcześniejszych prób, w której Sailrocket osiągnął 54,08kn - największą prędkość w kategorii jachtów.
Dla Larsena i jego zespołu walka o rekord rozpoczęła się 10 lat temu, teraz mieli okazję z sukcesem zrealizować plan. 4 lata temu ten sam zespół prowadził próby bicia rekordu z poprzednią wersją Sailrocket, która niestety przy dużej prędkości wzniosła się w powietrze po czym spadła i rozbił o powierzchnię wody. Szczęśliwie nikt nie ucierpiał, niestety zespół musiał wybudować nowy "bolid" by prowadzić kolejne próby.
O Sailrocket Vestas 2:
• Główny kadłub i belka są odchylone o 20° w stosunku do rzeczywistego kierunku żeglugi. Zwiększa to stabilność jednocześnie zmniejszając opór przy dużych prędkościach,
• Cała łódź, w tym olinowanie mają równoważny opór aerodynamiczny,
• Łódź może płynąć z prędkością trzykrotnie większą od prędkości napędzającego ją wiatru,
• Dodanie drugiego pasażera o wadze 80 kg zmniejsza maksymalną prędkość około 2,5 węzła ... taki sam efekt daje żegluga przy wietrze o sile o 1kn mniejszej,
• Przy niskiej prędkości, łódź będzie głównie sterowana poprzez podnoszenie nawet do 3 metrów belki dziobowej i rufowej skrzydła.