Żaglowiec Rainbow Warrior powstanie w Gdańsku
Data: 2010-07-13 11:04:22
Następca jednego z najbardziej znanych na świecie statków budowany będzie w Gdańsku. W stoczni Maritim 10 lipca odbędzie się uroczyste położenie stępki pod jednostkę Rainbow Warrior dla organizacji Greenpeace. Data nie jest przypadkowa. Uroczystość odbędzie się w 25 rocznicę zatopienia pierwszego Wojownika Tęczy w Nowej Zelandii przez agentów francuskich służb specjalnych
Do Gdańska przyjedzie kapitan Peter Willcox, który przebywał na pokładzie pierwszego Wojownika w czasie zamachu.
źródło: www.dziennikbaltycki.pl
autor: Jacek Klein
- Statek nie będzie repliką swojego słynnego poprzednika. Będzie to nowoczesna, niskoemisyjna jednostka - mówi Jacek Winiarski, rzecznik prasowy Greenpeace Polska. - Będzie najbardziej przyjazną środowisku jednostką pływającą wykorzystywaną przez Greenpeace, organizację obchodzącą
w tym roku 40 rocznicę swojego istnienia.
Rainbow Warrior będzie pierwszym nowo zakontraktowanym przez organizację statkiem. Poprzednie były przebudowywane ze starszych jednostek. Obecnie pływający Rainbow Warrior został zbudowany w 1958 r. i okres jego eksploatacji dobiega końca.
W gdańskiej stoczni powstanie częściowo wyposażony kadłub nowej jednostki. Następnie przetransportowany zostanie do stoczni Fassmer w Bremerhaven, która jest głównym wykonawcą statku, w celu dokończenia wyposażenia.
- Jesteśmy dumni ze zdobycia kontraktu przy budowie tak znanego statku - mówi Albin Baran, wiceprezes Maritim Shipyard sp. z o.o. - Zabiegało o niego wiele stoczni. Przyznanie go nam jest dowodem uznania dla naszych umiejętności i doświadczenia w budowie statków offshore. Jest to dla nas prestiżowe zamówienie, cenne z marketingowego punktu widzenia.
Nowy Wojownik o długości 58 metrów będzie jednostką żaglwo-motorową o wyporności ponad 800 ton. Poszycie kadłuba zostanie wykonane z cienkich blach. Napęd spalinowo-elektryczny o niskiej emisji dwutlenku węgla zapewni niewielkie zużycie paliwa. Przyczyni się do tego także specjalnie zaprojektowany kształt kadłuba. Ciepło emitowne przez jednostkę napędową będzie służyło m.in. do podgrzewania wody i kabin liczącej 32 osoby załogi. Silnik będzie wykorzystywany tylko w czasie niesprzyjającej pogody, napęd będą zapewniały głównie żagle o powierzchni ponad 1200 m kw. Prędkość maksymalna wyniesie 15 węzłów.