Pół miliona euro dla zwycięzcy
Data: 2010-10-01 16:47:38
Dwóch zawodników zrezygnowało z udziału w tegorocznych regatach VELUX 5 OCEANS. Francuski skiper Charles Hedrich i Brytyjczyk Simon Chalk nie wypełnili zobowiązań nałożonych przez organizatorów i nie będą mogli stanąć na starcie wokółziemskich regat samotników.
Autor: Biuro prasowe Velux 5 OCEANS
Obaj żeglarze nie zastosowali się do wielu przepisów komisji regatowej dotyczących procesu kwalifikacji do wyścigu będącego największym indywidualnym wyzwaniem w żeglarstwie. Tym samym organizatorzy zostali zmuszeni do wycofania ich zgłoszeń z regat które startują 17 października z francuskiego portu La Rochelle. Żaden z żeglarzy nie stawił się w La Rochelle przed 26 września, datą graniczną określoną w przepisach tej imprezy. Simon Chalk (lat 37), znany z oceanicznych rejsów łodzią wioślarską, wyruszył w rejs kwalifikacyjny z Plymouth w Wielkiej Brytanii, ale po kilku dniach wrócił do portu z powodu spodziewanych narodzin swojego drugiego dziecka. Wystąpił do organizatorów rejsu o przedłużenie terminu kwalifikacji i uzyskał je, ale nie udało mu się ukończyć rejsu i w konsekwencji nie stawił się o czasie w La Rochelle. Francuski łowca przygód, Hedrich (lat 52), ogłosił swój udział w regatach w lipcu na konferencji prasowej w Paryżu, ale nie podjął niezbędnych kroków żeby dopiąć celu. Jego jacht Respectons La Terre, znany wcześniej w świecie żeglarskim jako La Cigare Rouge, pozostawał nietknięty przez kilka miesięcy.
Czterej pozostali uczestnicy regat VELUX 5 OCEANS, Chris Stanmore-Major z Wielkiej Brytanii, Christophe Bullens z Belgii i Australijczyk Garry Goldingdotrą do La Rochelle do końca tygodnia dołączając do obecnych już na miejscu Zbigniewa “Gutka" Gutkowskiego, Brada Van Liew i Dereka Hatfielda. Z uzasadnionych powodów wszyscy ci zawodnicy występowali do komisji regatowej o przedłużenie terminu kwalifikacji i takie przedłużenie uzyskali.
Dyrektor regat VELUX 5 OCEANS, David Adams, powiedział: "Kluczową kwestią dla organizatorów VELUX 5 OCEANS jest bezpieczeństwo. Charles i Simon nie udowodnili komisji regatowej, że ich jachty i oni sami są gotowi do samotnego rejsu przez najbardziej nieprzyjazne rejony świata. Obaj zawodnicy nie dopełnili szeregu wymagań komisji i nie dali nam wyboru - musieliśmy odrzucić ich zgłoszenia. Nasza decyzja w żaden sposób nie wpływa na resztę zawodników floty VELUX 5 OCEANS, a regaty mają szansę być wielkim wydarzeniem."
“Gdyby to było proste, każdy by to zrobił" - powiedział Amerykanin Brad Van Liew, który już ukończył kwalifikacje do trzeciego w swojej karierze wyścigu VELUX 5 OCEANS. “Nie sądzę jednak, żeby ktokolwiek wcześniej oczekiwał, że dotarcie na start będzie aż takie trudne. Czasy ekonomicznego kryzysu na pewno tę trudność jeszcze zwiększają, ale jest nas już tutaj kilku i zapowiada się fantastyczna rywalizacja."
Decyzja organizatorów oznacza, że do startu w regatach VELUX 5 OCEANS szykuje się sześciu żeglarzy. W przeciągu dziewięciu miesięcy trwania imprezy uzyskają oni niespotykane wsparcie. W logistykę, zakwaterowanie i komunikację zainwestowano ponad 1,3 mln euro. Zawodnicy płyną również po nagrodę. Na zwycięzcę czeka 500 000 euro, najwyższa stawka w samotnym żeglarstwie regatowym.
Każdy zespół otrzyma 3 500 euro w każdym porcie jako dofinansowanie kosztów zakwaterowania. Duńska firma Maersk Line, partner regat, świadczy dodatkowe usługi transportowe zawodnikom, wożąc dookoła świata 18 kontenerów z niezbędnym w portach etapowych sprzętem.
Ponadto każdy jacht zostanie wyposażony w zestaw komunikacyjny najnowszej generacji obejmujący nowoczesne kamery pokładowe i urządzenia typu SAILOR 250 zapewniające szerokopasmowe połączenie satelitarne. Żeglarze dostaną również oprogramowanie M-Link Voyager do edycji i kompresji plików wideo oraz pakiety internetowe obejmujące wykupiony czas szerokopasmowej transmisji.
VELUX 5 OCEANS, organizowane przez Clipper Ventures PLC są najstarszymi etapowymi regatami dla samotnych żeglarzy dookoła świata, znanymi od 28 lat najpierw jako BOC Challenge, a później jako Around Alone. W obecnej edycji trasa liczy pięć odcinków, które żeglarze przepłyną w ciągu dziewięciu miesięcy. Po starcie z La Rochelle ruszą do Cape Town, następnie do Wellington w Nowej Zelandii, Salvador w Brazylii i Charleston w USA. Ostatni odcinek biegnie przez Atlantyk z powrotem do Francji. Regaty VELUX 5 OCEANS startują 17 października o godzinie 16.00 z La Rochelle.
Regaty VELUX 5 OCEANS - The Ultimate Solo Challenge
Regaty VELUX 5 OCEANS są największym wyzwaniem w żeglarstwie dla samotnych żeglarzy. Już ponad 500 osób znalazło się w przestrzeni kosmicznej, a wciąż mniej niż 180 samotnie opłynęło świat. VELUX 5 OCEANS to cykl pięciu odcinków wymagających wyjątkowej odporności na stres, składających się na maraton dookoła kuli ziemskiej o długości 30 tysięcy mil morskich. Regaty, organizowane co cztery lata od 1982 r., były początkiem kariery dla kilku najlepszych żeglarzy świata. VELUX 5 OCEANS to nie tylko najdłuższy, ale również najstarszy rejs dookoła świata. VELUX 5 OCEANS wyznacza nowe trendy w zawodach regatowych wprowadzając w tym roku klasę Eco 60, która jest symbolem oszczędności, dostępności i szacunku dla środowiska.
www.velux5oceans.com
VELUX
Dzięki światłu dziennemu i świeżemu powietrzu, których dostarczają produkty VELUX, powstają lepsze warunki mieszkalne. Oferta VELUX obejmuje szeroki asortyment okien do poddaszy oraz świetlików wraz z rozwiązaniami przeznaczonymi do płaskiego dachu. VELUX oferuje również różnego rodzaju rolety wewnętrzne i zewnętrzne, żaluzje, produkty izolacyjne oraz do zdalnego sterowania, a także panele solarne przeznaczone do montażu na dachu. Grupa VELUX posiada swoje fabryki w 11 krajach, a przedstawicielstwa handlowe w blisko 40 krajach. Jest jedną z najsilniejszych marek na światowym rynku materiałów budowlanych, a jej produkty są sprzedawane niemal na całym świecie. W Grupie VELUX zatrudnionych jest około 10 tys. osób, a jej właścicielem jest VKR Holding A/S.
Firma VELUX Polska, będąca częścią Grupy VELUX, jest obecna na polskim rynku od 1989 roku. Biuro handlowe VELUX Polska funkcjonuje od 1990 roku. Pierwszą fabrykę w Gnieźnie otwarto w 1998 roku, a kolejna powstała w 2003 roku w Namysłowie. Wszystkie fabryki w Polsce otrzymały certyfikat jakości ISO 9001 oraz ISO 14001 zgodności produkcji z zasadami ekologii, jak również OHSAS 18001 z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy. Zatrudnienie VELUX w Polsce systematycznie rośnie, obecnie w fabrykach i spółce handlowej pracuje ponad 1 300 osób.
www.velux.pl
Clipper Ventures
W tym roku mija 41 lat od kiedy Sir Robin Knox Johnston po raz pierwszy samotnie opłynął świat. Obecnie jako prezes Clipper Ventures jest jednym z największych promotorów regat dookoła świata. Firma Clipper Ventures, założona w 1995 r. zajmuje się przygotowaniem i promocją największych wydarzeń żeglarskich, które przyciągają wielu uczestników, generują znaczące przychody, zainteresowanie mediów i sponsorów. Knox-Johnston zakładając Clipper Venture kierował się zasadą, że żeglarstwo powinno być dostępne dla wszystkich, dlatego zainicjował regaty Clipper Round the World Race, które do tej pory ukończyło 2 tysiące osób.
www.clipper-ventures.com
Partnerzy regat
Partner transportowy, Maersk Line:
www.maerskline.com
Port startu i mety, La Rochelle (Francja):
www.ville-larochelle.fr /
www.agglo-larochelle.fr
Porty: Cape Town, Wellington, Salvador, Charleston
Dostawca odzieży:
www.henrilloyd.com
Dostawca nawigacji:
www.maxsea.com
Partner badawczy, Portsmouth University:
www.port.ac.uk
Partner dla środowiska, Sailors for the Sea:
www.sailorsforthesea.org