Velux 5 Oceans: Blisko coraz bliżej
Data: 2011-01-13 16:39:59
Flota czterech regatowych jachtów Eco 60 zbliża się coraz szybciej do portu etapowego w Wellington w Nowej Zelandii. Prawdopodobny finisz w trakcie weekendu.
Autor: Biuro prasowe Velux 5 Oceans
Jeżeli prowadzący stawkę od początku wyścigu Amerykanin Brad Van Liew utrzyma prędkość, z jaką płynie przez ostatnie dwie doby, pokonując powyżej 300 mil morskich w przeciągu kolejnych 24 godzin i nie napotka żadnych przeszkód w cieśninie Cooka, może znaleźć się na mecie już jutro, w piątek, 14 stycznia. Jednak z prognozy wynika, że słabsze i przeciwne wiatry w końcowym etapie mogą go nieco spowolnić.
Utrzymujący niezmiennie drugą pozycję Polak Zbigniew "Gutek" Gutkowski płynie trasą alternatywną, inaczej niż Le Pingouin. Wybierając drogę od południowej strony Nowej Zelandii Gutek zaskoczył komisję regatową, bo nie jest to trasa uczęszana. Niemniej z prognoz pogody analizowanych przez Gutkowskiego wynika, że ta decyzja, pozwalająca płynąć szybko z silnym wiatrem od rufy, może się opłacić.
"Na Morzu Tasmana dzieją się rzeczy dziwne, płynąłem tamtędy w poprzednim rejsie dookoła świata i nie było łatwo. Zdejmujesz refy i przychodzi szkwał 50 węzłów, czego nie można wyczytać z map pogody, bo to lokalny wiatr spowodowany termiką i ukształtowaniem terenu" - mówi Gutkowski, znajdujący się dziś w odległości 748 Mm od celu.
Dyrektor regat David Adams tak komentuje tę decyzję zawodnika: "
Droga od południa wygląda dobrze, z wiatrem od 15 do 20 węzłów z południowego zachodu. Idealne warunki żeglarskie. Ale do niedzieli wszystko może się zmienić. Ze strony Gutka to śmiały ruch - rzuca na stół wszystkie karty. Zawodnicy są od miesiąca na morzu, naprawdę zmęczeni, co nie pozostaje bez wpływu na proces podejmowania decyzji. Zapowiada się naprawdę bardzo ciekawa końcówka drugiego etapu."
Trzeci w kolejności Kanadyjczyk Derek Hatfield podjął dwa dni temu złą decyzję taktyczną, przez co odległość między nim a Operon Racing urosła od zaledwie kilku do 250 mil. Obecnie Active House walczy z przeciwnym wiatrem na swojej drodze, podczas gdy płynący 641 mil przed nim Van Liew ma silny wiatr "w plecy" i szybko zwiększa przewagę.