Rejsuj.pl jest społecznością skupiającą żeglarzy. Zapoznaj się z doświadczeniem żeglarskim swoich znajomych, obejrzyj zdjęcia i wideo z rejsów.
Rejsuj.pl to także największa multimedialna baza danych o jachtach.
Zaplanuj z Rejsuj.pl kolejny sezon i umów się na rejs ze znajomymi!

Twoja przeglądarka jest bardzo stara i wymaga uaktualnienia!


Załoga portalu Rejsuj.pl rekomenduje aktualizację Internet Explorera do najnowszej wersji.

Jak przygotować jacht stojący w porcie na uderzenie huraganu lub sztormu

Data:  2011-08-28 11:41:21
(głosów: 2)
Ocena:
Autor: Wojciech "BoloJr" Maleika
Problem ten rzadko dotyczy rodzimych żeglarzy, wszak w regionach w których najczęściej pływamy nie występują huragany czy tornada a sztormy o sile 12B są rzadkością. Warto jednak zapoznać się z radami, które można wykorzystać w celu zabezpieczenia łodzi przed nadchodzącym bardzo silnym wiatrem.
Najważniejsze to rozpocząć przygotowania odpowiednio wcześnie. Śledźmy w tym celu prognozy pogody i komunikaty meteo. Jak już nas dopadnie wiatr to część prac jest niemożliwa do wykonania, a inne sprawiają ogromną trudność. Trzeba także pamiętać, że niezabezpieczona odpowiednio łódź może zostać w dużym stopniu narażona na ryzyko znacznych uszkodzeń, ale także wyrządzić szkody innym łodziom, a w takim przypadku prawdopodobne jest pojawienie się roszczeń o odszkodowanie.

Przygotowując łódź do nadejścia huraganu lub sztormu powinno się wykonać następujące czynności:

  1. Jeśli wiatr ma być naprawdę silny warto pomyśleć o wyciągnięciu łodzi z wody, jeżeli tylko to możliwe również o umieszczenie jej w hangarze. Mimo, iż silne wiatry potrafią wywrócić także łodzie znajdujące się na lądzie, czy też przewrócić hangar, to statystycznie jachty wciągnięte z wody są dużo bezpieczniejsze. Jacht znajdujący się w wodzie jest narażony na uszkodzenia w wyniku uderzeń o brzeg, inny jacht, inne pływające obiekty (np. zerwane boje, małe motorówki itp.).
  2. Usuń wszystko co możliwe z pokładu. Zdemontuj i schowaj przede wszystkim żagle, bimini, generator wiatrowy, zewnętrzne materace i poduszki, banery zawieszone na relingu, zdejmowane elementy elektroniki (np. anteny MF), możliwe do zdemontowania fały, talie, bloczki itd. Pamiętajmy, że nawet dobrze zabezpieczone żagle na bomie czy relingu powodują znaczne zwiększenie oporu wiatru, a co za tym idzie obciążenie cum i odbijaczy, dlatego zaleca się ich całkowite usunięcie. Inne z wymienionych elementów mogą zostać uszkodzone.
  3. Rzeczy których nie da się usunąć dobrze zabezpiecz. Dotyczy to np. fałów, spinakerbomu, stelażu od bimini itp. Użyj w tym celu krawatów oraz mocnych taśm.
  4. Załóż dodatkowe cumy, istniejące najlepiej zdublować, używaj w tym celu różnych knag i innych elementów do których można przymocować cumy na pokładzie (np. podwięzi wantowych, masztu), a także wielu polerów i zaczepów na kei, także pobliskich drzew. Nie zaleca się zakładania bardzo krótkich prostopadłych cum które mogą mocno pracować i doprowadzić do uszkodzenia jachtu przy znacznym rozkołysie. Dobrze zabezpiecz miejsca na cumach które mogą ulec przetarciu (np. wężem ogrodowym, skórą, przywiązaną szmatą, nawet workiem foliowym czy taśmą). To zabezpieczenie powinno być odpowiednio długie.
  5. Zamocuj możliwie dużo odbijaczy, największe i najmocniejsze zamontuj w miejscu które potencjalnie będzie najmocniej obciążone. Pamiętaj o dobrym przywiązaniu odbijaczy, lepiej w tym celu użyć dostępne mocne elementy jachtu (podwięzie, knagi, kabestany, stalowe spawane relingi). Nie wiąż odbijaczy do relingów jak to zwyczajowo czynimy podczas typowego postoju.
  6. Zamknij wszelkie zawory denne, także te znajdujące się powyżej linii wodnej za wyjątkiem odpływu wody z kokpitu.
  7. Usuń wszystko z kokpitu co mogłoby zatkać odpływ wody.
  8. Upewnij się, że automatyczna pompa zęzowa jest włączona, a akumulatory dostatecznie naładowane.
  9. Zabezpiecz wszystko pod pokładem. Pozamykaj i zabezpiecz szafki, szuflady, wszelkie przedmioty które mogą się przewrócić lub przemieszczać. Mogą spowodować uszkodzenia w trakcie rozkołysu.
  10. Uszczelnij wszelkie luki, porywy i otwory wentylacyjne przez które woda może dostać się do wnętrza łodzi. Użyj do tego mocnej folii i solidnych taśm.
  11. Zrób zdjęcia wszystkich elementów nad i pod pokładem. Mogą się przydać w przypadku szacowania szkód i ewentualnych roszczeń od ubezpieczyciela.
  12. Jak już nadejdzie sztorm lub huragan opuść łódź. Żadne uszkodzenia jednostki nie są warte ryzyka utraty zdrowia lub życia.

Zdjęcia

Zobacz ofertę rejsów na sezon
01
Gru
2024
Kryptowaluty
Kategoria: inne
Wrocław
15
Lis
2025
Labrador
Kategoria: szanty
Warszawa