Kapitan II to polska jednostka regatowa
skonstruowana w 1978 roku pod kierownictwem inż. Hoffmana w Stoczni
Jachtowej im. Leonida Teligi w Szczecinie jako pierwsza z siedmiu
konstrukcja typu Draco.
Drewniany, mahoniowy kadłub wykonany jest metodą diagonalną, stępka,
stewa dziobowa, stewa rufowa i wręgi są dębowe a pokład z tiku.
Takielunek nierdzewny, maszt aluminiowy.
Ożaglowanie podstawowe 78m2.
Jako średnią prędkość jednostki przyjmuje się 5 węzłów ale w
sprzyjających warunkach jacht bez problemu pływa 10-12 węzłów.
Charakteryzuje się bardzo dużą dzielnością morską i doskonale prowadzi
się na fali. Jego zanurzenie pozwala na wejście do większości marin.
Jacht jest tak skonstruowany, aby mógł być obsługiwany przez dwie osoby.
Zaraz po zwodowaniu kpt. Bigaj poprowadził jacht przez
Atlantyk do Stanów Zjednoczonych i na Karaiby. Następnie Kapitan II
pływał po Zatoce Gdańskiej, Bałtyku, Morzu Północnym i Atlantyku
odwiedzając liczne porty Holandii, Szwecji, Norwegii, Francji i
Hiszpanii.
Startował w pierwszych OstAR 81 – regaty dwuosobowe, pod dowództwem kpt.
Pinkiewicza.
Jacht wielokrotnie brał udział w regatach Bałtyckich, w roku 2001 w
Operacji Żagiel.
W latach 80 był zwycięzcą między innymi regat Błękitna Wstęga.
Zdobył Puchar Polski latach 1999 i 2000 w kategorii jachtów
pełnomorskich.
Od początku lat 90 jako jacht regatowy wykonał wiele ciekawych i
trudnych nawigacyjnie i żeglarsko rejsów odwiedzając europejskie akweny.
Od nowości armatorem jachtu był Jachtklub marynarki wojennej kotwica w
Gdyni w 2017 jacht został sprzedany obecnemu armatorowi.