Rejsuj.pl jest społecznością skupiającą żeglarzy. Zapoznaj się z doświadczeniem żeglarskim swoich znajomych, obejrzyj zdjęcia i wideo z rejsów. Rejsuj.pl to także największa multimedialna baza danych o jachtach.
Zaplanuj z Rejsuj.pl kolejny sezon i umów się na rejs ze znajomymi!
Twoja przeglądarka jest bardzo stara i wymaga uaktualnienia!
Jeśli w pełni wykorzystać ten limit długości, to we wnętrzu
jachtu można zmieścić wygodną przestrzeń życiową dla sześciu dorosłych
osób.
Jacht wypornościowy, o większej bezwładności porusza się na
morzu łagodniej, dzięki czemu jest wygodniejszy w żegludze turystycznej.
Uzyskuje większą cześć stateczności dzięki
swej masie, pozwalając zmniejszyć szerokość jachtu do drogowego limitu
2.75 m.
Tak wąski, a więc lekki pokład można podnieść wyżej zwiększając
wysokość kabinie.
PARAMETRY:
Długość całkowita (LOA): 8.50 m -aby w
pełni wykorzystać przepisowy limit mniejszego wyposażenia
Długość linii wodnej (LWL): 7.75 m - w żegludze bardzo się
wydłuża zwiększając smukłość kadłuba
Szerokość
maksymalna (BMAX): 2.70 m - aby nie przekroczyć limitu szerokości na
drogach
Zanurzenie (DHK0): 0.90 m / 1.65 m - balasty zarówno na morze
jak i na wody śródlądowe
Wolna burta (FB) 0.95 m - zwiększa
wysokość wnętrza bez zmniejszania stateczności
Wyporność (DSPM): 3330 kg - mieści się w średniej klasie
jachtów wypornościowych tej długości
Moment
prostujący (RM): 61.8 kgm/deg - bardzo duża stateczność gwarantuje
prędkość, bezpieczeństwo i wygodę
HYDRODYNAMIKA
Kształt kadłuba, wąski, smukły, z wysokimi,
niemal pionowymi burtami, ze stromą dziobnicą i szeroką, pełnotliwą
rufą, został zaprojektowany w dążeniu do obniżenia oporu tej
wypornościowej jednostki. Linie teoretyczne zostały tak ukształtowane,
że podobnie jak na jachtach startujących w Pucharze Ameryki, opór
kadłuba maleje w początkowym zakresie kątów przechyłu. W połączeniu z
małym oporem falowym, pozwala to jachtowi osiągać znakomite prędkości.
AERODYNAMIKA
Do kadłuba o dużym potencjale prędkości
został dobrany plan ożaglowania zapewniający wystarczającą siłę ciągu.
Proporcje wymiarów i podział powierzchni żagli zapewniają dobre osiągi w
szerokim zakresie prędkości i kierunku wiatru. Formuły pomiarowe, takie
jak IMS, mając na uwadze bezpieczeństwo i zachęcając do wykorzystywania
tych samych jachtów zarówno do regat jak i do rekreacji przeciwstawiają
się tworzeniu ekstremalnych takielunków. W tym zakresie, granica
pomiędzy jachtami przeznaczonymi do turystyki i regat jest zatarta.
Dotyczy to również jachtu mantra 8.5.
PARAMETRY TAKIELUNKU
Wysokość grotżagla (P): 11.50 m
Podstawa grotżagla (E): 4.35 m
Wysokość
trójkąta przedniego (I): 10.30 m
Podstawa
trójkąta przedniegoe (J): 2.85 m
Pomiarowa
powierzchnia ożaglowania: 39 m2
Powierzchnia grotżagla: 28.4 m2
Powierzchnia foka: 16.5 m2
Powierzchnia
spinakera symetrycznego: 49.5 m2
OBSŁUGA
Prostota obsługi była nadrzędnym celem przy
projektowaniu pokładu. Jacht mantra 8.5 można łatwo obsłużyć
niezależnie od tego, czy na pokładzie jest jedna osoba czy sześć. Wygoda
pracy przyczynia się do tego, że załoga chętniej trymuje żagle i lepiej
prowadzi jacht.
Prosty
system refowania pełnolistwowego grota pozwala załodze redukować
powierzchnię ożaglowania bez opuszczania kokpitu.
Fok jest zwijany za pomocą rolfoka z bębnem
schowanym pod pokładem. Ten niewielki żagiel jest używany przy
prędkości wiatru od zera do ok. 30 węzłów. W normalnej żegludze nie
zmieniania się foka, co eliminuje ciężką i potencjalnie niebezpieczną
pracę na dziobie.
Główne
regulacje grotżagla: szot, wózek grota i achtersztag mogą być trymowane
przez osobę siedzącą za sternikiem i nie zasłaniającą mu widoku do
przodu.
Dzięki unikalnemu
ukształtowaniu siedzeń kokpitu sternik może siedzieć wygodnie zarówno w
kokpicie jak i na półpokładzie.
Ponieważ
jacht ma tylko dwa kabestany umieszczone na pokładówce, trymer foka ma
łatwy dostęp do fałów i wszystkich lin regulacyjnych.
Kokpit ma wygodne oparcia boczne,
pozbawione jakichkolwiek knag, kabestanów i innych przeszkadzających
okuć.
KONSTRUKCJA
Kadłub i pokład są zbudowane z
przekładkowego laminatu poliestrowo-szklanego o rdzeniu z balsy,
wzmocnionego zbrojeniem jednokierunkowym w miejscach zwiększonych
naprężeń. Do laminowania pierwszych warstw zbrojenia zastosowano
mocniejszą i odporną na osmozę żywicę izoftalową. Przekładkowe bury są
wolne od usztywnień. Laminat dna jest masywny i usztywniony modułem
wewnętrznym. Wklejony do kadłuba moduł wewnętrzny spełnia zarówno rolę
funkcjonalną, jak i konstrukcyjną.
PŁETWA
BALASTOWA
Stalowa płetwa balastowa z
bublem ołowianym o masie 1000 kg daje zanurzenie 1.65 m. Szeroki
kołnierz górny płetwy jest sztywno połączony z kadłubem za pomocą
dziewięciu bolców balastowych o średnicy 20 mm. Na wody śródlądowe
przewidziano balast o zanurzeniu 0.90 m.
URZĄDZENIA
STEROWE
Laminatowe poszycie płetwy
sterowej jest zbrojone jednokierunkowym szkłem i zlaminowane z
nierdzewnym trzonem sterowym o zmiennej średnicy. Łożyska ślizgowe
trzonu sterowego umieszczono w wodoszczelnym kokerze. Głowica trzonu
sterowego jest przegubowo połączona z nierdzewnym rumplem, który po
złożeniu nie zajmuje cennego miejsca w kokpicie. Aby można było sterować
z półpokładu, dodano przedłużacz rumpla.
KOKPIT
Na końcu wygodnych siedzeń kokpitowych
biegnie szyna szotów grota z regulowanym wózkiem. Pod nią, na tylnych
ściankach siedzeń zamontowano świetlik Lewmar do kabiny rufowej (LB) i
pompę zęzową (PB). Umieszczone na nadbudówce dwa kabestany 40ST z
knagami, organizator pokładowy i dwa potrójne stopery linowe wraz z
trzema knagami szczękowymi służą do obsługi wszystkich lin takielunku
ruchomego, w tym szotów foka, fałów, brasów spinakera, topenant i
obciągaczy. Kompas znajduje się na tylnej ściance pokładówki. Gdy jacht
się przechyli sternik i trymer grota mogą się zaprzeć o teakowe
podnóżki. Otwarty od rufy kokpit ułatwia komunikację z lądem, a w
połączeniu ze stopniem na pawęży zapewnia wygodny dostęp do wody.
Podwójny, łatwo demontowany reling na rufie zabezpiecza przed
wypadnięciem za burtę.
LUKI KOKPITOWE
Zejściówka ma laminatowy luk suwany na aluminiowych szynach i
poliwęglanowy szyber z zamkiem. Pokrywa zejściówki nie wystaje powyżej
dachu pokładówki zapewniając jachtowi harmonijną linię. W kokpicie są
cztery schowki: wielka bakista pod prawoburtowym siedzeniem, achterpik
dostępny przez dwa luki pokładowe i z kabiny rufowej przez drzwi w
grodzi oraz dwa wentylowane schowki burtowe w rufowej części kokpitu, z
których jeden jest wykorzystywany jako pomieszczenie na butle gazowe.
Wszystkie okucia luków laminatowych wykonane są ze stali nierdzewnej.
OSPRZĘT
POKŁADOWY
Kosz dziobowy, dwa półkosze
rufowe i sześć stójek służą do rozpięcia stalowej linki sztrormrelingu.
Pokład otoczony jest teakowymi listwami nadburcia. Do cumowania służą
cztery nierdzewne knagi. Szyny szotów foka wraz z pełzaczami umieszczone
są na dachu pokładówki. Laminatowy luk kotwiczny na dziobie zapewnia
dostęp do samoodpływowej komory kotwicznej jak i do schowanego pod
pokładem bębna rolfoka. Luk dziobowy okrągły Lewmar 18" i sześć
otwieranych okien Lewmar Size 20 zapewnia dobrą wentylację i oświetlenie
wnętrza jachtu.
TAKIELUNEK
Maszt aluminiowy taperowany Sparcraft, stojący na pokładzie, ma
dwie pary odchylonych do tyłu salingów. Takielunek stały z lin
strunowych o średnicy 6 mm składa się ze sztagu z rolfokiem, którego
bęben ukryty jest pod pokładem, want oraz regulowanego talią
achtersztagu ze spectry. W maszcie biegnie pięć fałów: dwa grota w tym
jeden zapasowy, dwa foka, z których jeden pełni rolę topenanty
spinakerbomu i jeden fał spinakera. Bom spoczywa na dirkach ułatwiając
refowanie. Jacht jest standardowo wyposażony w pełnolistwowy grotżagiel i
fok. Takielunek ruchomy składa się z lin o średnicy 10, 8 i 6 mm.
WNĘTRZE
Wysokość wnętrza mantry 8.5 osiąga 1.92 m -
wysokość niespotykaną na jachtach tej wielkości. Bogata stolarka
wnętrza wykonana jest z jasnego drewna o ciepłym kolorze. Miękkie,
zaokrąglone kształty i krawędzie służą wygodzie i bezpieczeństwu. Do
wnętrza wchodzi się po laminatowej skrzyni silnika ze stopniami z
prążkowanej sklejki.
W
salonie dominuje olbrzymia kanapa w kształcie litery U o wysokich
oparciach z grubymi, miękkimi materacami. Duży stół ma prawą część
składaną, aby ułatwić komunikację do kabiny dziobowej. Na burtach
znajdują się schowki o zaokrąglonych drzwiczkach i jaskółki.
Ergonomiczna kuchnia z dużą powierzchnią
blatu do pracy ma dwupalnikową kuchenkę, nierdzewny zlewozmywak o
średnicy aż 47 cm, szufladę na sztućce i dużą liczbę schowków i
półeczek.
Na prawej burcie znajduje
się stół nawigacyjny o wielkości połowy mapy Admiralicji.
W kabinie rufowej jest olbrzymia dwuosobowa
koja wraz z szafką ubraniową i schowkami.
Dwumetrowa koja dziobowa jest zaopatrzona w szafki i jaskółki.
Od salonu odgradza ją gródź z owalnym otworem i zasłonkami.
Wysokość w przestronnej łazience wynosi
1.80 m. Na wyposażenie składają się ręczna toaleta, umywalka, prysznic,
szafa na sztormiaki oraz duża liczba schowków. Toaleta zaopatrzona jest w
zawór trójdrożny, plastikowy zbiornik fekaliów pod dnem bakisty rufowej
i elektryczną pompę opróżniającą zbiornik.
SILNIK
WRAZ Z OSPRZĘTEM
Silnik
napędowy YANMAR 1GM10 albo VOLVO PENTA 2010 z przekładnią S-drive i
składaną śrubą napędową. Tablica kontrolna silnika znajduje się we
wnętrzu jachtu pod zejściówką a manetka na prawoburtowej ściance
kokpitowej. Wyizolowane akustycznie pomieszczenie silnika i jest
dostępne z każdej strony. Zęza silnika jest oddzielona od pozostałej
części kadłuba zgodnie z wymogami dyrektywy CE. Instalacja paliwowa
składa się z plastikowego zbiornika o pojemności 65 dm3 umieszczonego
pod dnem bakisty kokpitowej, wlewu i odpowietrzenia, filtra paliwa z
odstojnikiem oraz atestowanych przewodów paliwowych.
INSTALACJA
WODY SŁODKIEJ
Dwa
integralne zbiorniki wody słodkiej o pojemności 80 dm3 każdy są
zakonserwowane farbą epoksydową z atestem spożywczym. Elektryczna pompa
wody słodkiej zasila instalację ciśnieniową doprowadzającą wodę do
nierdzewnego zlewozmywaka w kambuzie, kranu i prysznica w łazience oraz
prysznica na rufie jachtu.
INSTALACJE ZĘZOWE
Pompa zęzowa elektryczna z automatem
pływakowym. Pompa zęzowa ręczna obsługiwana z kokpitu, przy zamkniętych
wszystkich otworach pokładowych.
INSTALACJA GAZOWA
Instalacja gazowa jest zgodna z wymogami
dyrektywy i CE składa się z dwupalnikowej kuchenki gazowej połączonej
przewodem gazowym z butlą gazową umieszczoną w wentylowanym schowku w
rufowej części kokpitu.
INSTALACJA ELEKTRYCZNA
Energii elektrycznej dostarczają dwa
akumulatory 12V o pojemności 75 Ah każdy (jeden dla rozruchu silnika,
drugi ogólnego użytku). Tablica rozdzielcza z wyłącznikami,
bezpiecznikami i wskaźnikami znajduje się nad silnikiem napędowym, obok
tablicy kontrolnej silnika. Oświetlenie nawigacyjne składa się z
dwusektorowej latarni dziobowej i topowej latarni kotwicznej. Wewnątrz
jachtu są lampki halogenowe i jarzeniowe w kabinach, salonie, kuchni,
łazience i nad stołem nawigacyjnym, a nawet w pomieszczeniu silnika.
Jacht ma trzy pompy elektryczne: wody słodkiej, zęzową i ściekową.
Instalację 240V stanowi prostownik do ładowania akumulatorów i gniazdo
pokładowe oraz odpowiednie zabezpieczenia.
MANTRA 28 W WERSJI OCEANICZNEJ (SPECJALNIE
PRZYGOTOWANA NA POTRZEBY REJSÓW DOOKOŁA ŚWIATA)
Oto
główne
zmiany, w stosunku do jachtów seryjnych:
Wzmocniono
konstrukcję laminatowego kadłuba i pokładu.
Powiększono
średnica trzonu sterowego.
Wlaminowano w poszycie denne
miedzianą siatkę służąca
jako uziemienie radia SSB.
Zmieniono
układ wnętrza pozostawiając tylko cztery miejsca do spania,
powiększając stół nawigacyjny i schowki.
Powiększono integralne
zbiorniki na wodę i paliwo.
Zainstalowano najnowszy
dwucylindrowy model silnika
Yanmar 2YM15C z przekładnią s-drive i składaną śrubą.
Wzmocniono
takielunek, poprzez zwiększenie profilu
masztowego, wydłużenie salingów i przeniesienie powięzi wantowych na
burty.
Dodano sporo wyposażenia, w
tym odsalarkę, komputer, radio SSB z modemem do przesyłania e-maili,
telefon satelitarny, tratwę ratunkową we własnym schowku na paweży,
bukszpryt z kluzą kotwiczną, elektryczną windę kotwiczną, dodatkowe
światła nawigacyjne, sprzęt ratunkowy i sygnalizacyjny, itd.
Wyposażenie
pokładu, poza dodaniem demontowanej osłony
dla sternika i przesunięciem stoperów fałowych, nie zastało zmienione,
ponieważ pokład w wersji standardowej już był przystosowany do obsługi
przez jedną osobę.
W czasie budowy
dwóch nowych jachtów do rejsu dookoła świata Andrzej Armiński udostępnił
żeglarkom jachty do treningów i testów. Mantra 28 "Siesta" pływała we
Włoszech i Chorwacji a mantra 7000 "Safari" uczestniczyła w cyklu regat
Euroligii w klasie ORC Sportboat (North Sails Cup na Jeziorze Bodeńskim,
Blu Rimini we Włoszech, Travemunder Woche w Niemczech).