Mir został zbudowany w 1987 w gdańskiej
stoczni
(wówczas: Stocznia Gdańska im. Lenina) w serii sześciu
bliźniaczych żaglowców (Dar Młodzieży 1982, Drużba 1987, Chersonez i Pałłada 1989, Nadieżda
1993). Autorem projektu był inż. Zygmunt
Choreń. Pięć takich żaglowców nabył ówczesny Związek Radziecki. Młodsza
o sześć lat od „Daru Młodzieży” fregata „Mir” jest pierwszą jednostką z tej
serii. Powszechnie uważana jest ona za najszybszy szkolny żaglowiec na świecie.
Jest morskim symbolem Sankt Petersburga. Ich kadłuby mają nowoczesne kształty,
które cechuje ładny wydłużony dziób i szeroka, przestronna rufa.
Statek zaprojektowano jako żaglowiec szkolny
dla 70 do 144 kadetów. Może jednak przewozić do 199 ludzi. Na żaglowcu
początkowo szkolono wyłącznie młodzież rosyjską, ale już od 12 lat na jego
pokładzie pobierają nauki również nauki kadeci z Zachodu. Obecnie Mir
odbywa również płatne rejsy wycieczkowe, jednodniowe oraz przeloty pomiędzy
portami, za niewygórowaną cenę, jeśli wziąć pod uwagę wyjątkowe doświadczenie
żeglowania na jednym z największych i najszybszych żaglowców (najdłuższym
żaglowcem świata jest Royal Clipper 2000 r. – 133,22 m, którego
projektantem również był inż. Zygmunt
Choreń).
Wielokrotnie brał udział i zwyciężał w
regatach, m.in. w Tall Ships Races, zdobywając liczne
nagrody. Został absolutnym zwycięzcą Wielkich Regat Kolumb-1992, rozegranych w
ramach obchodów 500-lecia odkrycia
Ameryki przez Krzysztofa Kolumba.