STS Alexander von Humboldt
Statek został zbudowany w 1906 jako rezerwowy latarniowiec
(jego pierwotna nazwa nie została ustalona z pewnością, prawdopodobnie nosił
nazwę Reserve "Sonderburg"). W latach 1920-1945 służył jako
latarniowiec, głównie na Bałtyku.
Przemianowany na "Kiel", od 1945 roku zajął stałą pozycję u
wejścia do Kanału Kilońskiego. W 1957 roku został
przypadkowo staranowany przez szwedzki statek i zatonął, w 1959 roku wydobyto go i
wyremontowano. W roku 1967
zadania statku przejęła latarnia morska, a on sam był dalej używany
jako latarniowiec rezerwowy, głównie na Morzu Północnym. Wycofany ze służby statek
(nazwany przejściowo "Confidentia") został w 1986 r. zakupiony przez
niemieckie stowarzyszenie Sail Training
Association Germany, propagujące wychowanie morskie młodzieży. Jego portem
macierzystym jest Bremerhaven.
W latach 1986-1988, na podstawie planów
opracowanych przez inż. Zygmunta
Chorenia przebudowano go na trzymasztowy bark i 30 maja
1988 roku przemianowano na
"Alexander von Humboldt", na cześć niemieckiego przyrodnika Aleksandra von Humboldta. Od tej pory
często bierze udział w zlotach żaglowców, regatach i Operacjach Żagiel. W 1992 po raz pierwszy
przepłynął Atlantyk, w 1998 r. odbył rejs do
Ameryki Południowej dla uczczenia swojego patrona. Rozpoznawany jest z daleka,
przede wszystkim po zielonych żaglach i kadłubie w tym samym kolorze. Zieleń to
kolor miasta Brema.