RNOV Shabab Oman
Jest
to okręt szkolny omańskiej Marynarki Wojennej, drewniana trzymasztowa
barkentyna. Obecnie największy, drewniany statek w ciągłej eksploatacji na
świecie.
Żaglowiec zbudowany, jako trzymasztowy szkuner topslowy w Szkocji w stoczni
Herd and Mackenzie w Buckie dla Loch Eil Trust, jako Captain Scott.
Konstruktorem żaglowca był Robert Clark. Na materiał użyto drewna dębowego i
sosnowego z Urugwaju, maszty są ze stopów aluminium (niższe) i drzewca
(wyższe). Pierwotnie pływał, jako szkoła żeglarska.
W 1977 roku żaglowiec odsprzedano sułtanowi Omanu, został wtedy przemianowany
na Youth of Oman i oddany w kompetencje Omańskiemu Ministerstwu Młodzieży. W
1979 r. został przekazany Marynarce Wojennej Omanu a jego nazwę zmieniono na
arabską i otrzymał numer taktyczny S-1. Od roku 1984 statek jest barkentyną.
Pod banderą Omanu brał udział w wielu regatach, jest także zdobywcą prestiżowej
nagrody STI Friendship Trophy. W 1992 r. wziął udział w Regatach Gran de
Colon na trasie z Sewilli (Hiszpania) do San Juan (Portoryko), wraz z innymi
statkami o drewnianej konstrukcji. Na fokmaszcie podnosi cztery żagle rejowe
ozdobione herbem sułtana.