s/y Albanus
Pierwszy ALBANUS został zbudowany w roku 1904 na malej
wyspie rozległego Archipelagu Wysp Alandzkich przez jednego z najwybitniejszych
szkutników wszechczasów, J.A. Henriksona. W końcu XIX i w początkach XX wieku
setki podobnych galeas kursowało po wodach Bałtyku z ładunkiem ryb, płodów
rolnych, drewna opalowego itp. kładąc podstawy pod przyszłe chlubne tradycje
żeglugowe Wysp Alandzkich.
Kiedy w roku 1988 wielkie żaglowce biorące
udział w Regatach Cutty Sark zawitaly po raz pierwszy do Marienhamn, stolicy
Alandów, ich sędziwym mieszkańcom przypomniały one stare, dobre czasy, gdy
wielka flota Eriksona gościła w tym porcie. Ogromny czteromasztowy bark
KRUZENSZTERN zacumował dokładnie w tym samym miejscu, gdzie stał przeszło 50 lat
temu. Dzisiejszy ALBANUS został uroczyście zwodowany właśnie wtedy.
Budowę żaglowca zrealizowano w ramach trwającego dwa lata projektu, a
wszystko zaczęło się od powołania Towarzystwa, stawiającego sobie za cel
zbudowanie statku. Dla starszych stanowił on symbol świetności Wysp i ich
własnej młodości, młodzieży miał dostarczyć okazji do żeglowania tradycyjnym
statkiem żaglowym. Budowa ALBANUSA miała ponadto pomoc w zachowaniu i
udokumentowaniu tradycyjnej sztuki szkutniczej, zanikającej wraz z odchodzącym
pokoleniem rzemieślników alandzkich. Tradycyjne, lniane żagle ALBANUSA, uszyte
rekami starych żeglarzy, pamiętających czasy rejsów żaglowców dookoła Przylądka
Horn, nie spowolniły żaglowca w trakcie Regat Cutty Sark, rozegranych w roku
1992, na trasie z Karlskrony do Kotki. Statek był pierwszy na mecie z licznej
grupy jednostek tradycyjnych oraz zajął drugie miejsce w całej Flocie w czasie
skorygowanym.