STS Dar Młodzieży – to trzymasztowy polski żaglowiec szkolny (fregata) typu B-95, następca Lwowa i Daru Pomorza.
Historia i rejsy
Żaglowiec zbudowany został w Stoczni Gdańskiej im. Lenina w 1981 roku, częściowo za składki społeczne. Uroczyste podniesienie bandery odbyło się 4 lipca 1982 roku. Matką chrzestną została żona zasłużonego komendanta "Daru Pomorza" kpt. ż.w. Kazimierza Jurkiewicza - Helena Jurkiewicz. W 1983 r. wziął udział w zlocie żaglowców w Japonii, a rok później w kanadyjskim Tall Ships' Races. W latach 1987-1988 pod dowództwem kpt. ż.w. Leszka Wiktorowicza okrążył Ziemię drogą wokół przylądka Horn. W 1992 roku uświetnił 500 rocznicę odkrycia Ameryki rejsem do USA.
Łącznie do końca 2006 roku "Dar Młodzieży" odbył 125 podróży szkoleniowych, odwiedzając 357 portów Europy, Azji, Australii i obu Ameryk, przepłynął ponad 388 tysięcy mil morskich. Przeszkolił 12 024 studentów morskich uczelni z Gdyni i Szczecina oraz średnich szkół morskich.
Brał udział w regatach Tall Ships' Races: 1982, 1984, 1986, 1995-1996, 2001-2009
Na pokładzie "Daru Młodzieży" organizowane są Ogólnopolskie Rejsy Dziennikarzy. Ostatni rejs odbył się od 16 do 24 czerwca 2009 na trasie Szczecin - Sankt Petersburg - Gdynia. Było to pierwsze wejście "Daru" do Sankt Petersburga po przywróceniu historycznej nazwy, wcześniej był w Leningradzie.
Dane techniczne
- typ: fregata
- kraj: Polska
- armator: Akademia Morska
- port macierzysty: Gdynia
- znak wywoławczy: SQLZ
- rok budowy: 1982
- budowniczy: Stocznia Gdańska (symbol budowy - B95/1)
- główny konstruktor: Zygmunt Choreń
- materiał konstrukcyjny: stal
- pojemność rejestrowa:
- brutto: 2255,00 BRT (6755,93 m³)
- netto: 676,00 NRT (950,04 m³)
- wyporność: 2946 ton
- nośność przy zanurzeniu 6,6 m: 701 ton
- długość
- po pokładzie: 94,2 m
- z bukszprytem: 109,2 m
- szerokość: 14 m
- zanurzenie: 6,6 m
- wysokość
- maksymalna: 50,1 m
- do pokładu głównego: 7,81 m
- do pokładu górnego: 10,05 m
- masztów: 49,5 m; 49,5 m; 46,5 m
- powierzchnia żagli: 3015 m²
- liczba żagli: 26 w tym: 14 rejowych, 1 gaflowy, 11 żagli trójkątnych (wraz z lataczem)
- silnik pomocniczy: 2 × 750 KM (2 × 552 kW), Cegielski-Sulzer, Diesel typu 8 AL 20/24 napędzają przez przekładnię wspólną śrubę
- pędnik: pojedyncza śruba nastawna, ze specjalną nastawą do pływania pod żaglami
- ster strumieniowy (dziobowy)
- osiągi:
- pod żaglami:
- największy dzienny przebieg: 264,7 Mm (średnia prędkość 11,29 węzłów)
- największy przebieg na wachcie: 56,1 Mm (średnia prędkość 14,2 węzłów)
- maksymalna prędkość chwilowa: 19,5 węzłów (2003r. Morze Północne)
- prędkość na silniku:
- maksymalna: 12 węzłów
- ekonomiczna: 9 węzłów
- załoga: 176 osób
- stała: 33 + 4 wykładowców
- praktykanci: 120 + 16 (6 kubryków po 20 miejsc w kojach oraz 1 lub 2 dodatkowe w hamakach)
- autonomiczność: 45 dni
- prowiant dla 165 osób: 15 tygodni
- paliwo do silnika głównego: 45 dni
- woda pitna: 15 dni
- pojemności zbiorników:
- paliwa: 230 ton
- oleju smarowego: 6 ton
- wody słodkiej: 316 ton
- wody kotłowej: 8,9 ton
DowódcyKomendantami "Daru Młodzieży" byli (w kolejności alfabetycznej):
kpt.ż.w. Zbigniew Burciu
kpt.ż.w. Stanisław Hinz
kpt.ż.w. Artur Król
kpt.ż.w. Mirosław Łukawski
kpt.ż.w. Mieczysław Madziar
kpt.ż.w. Roman Marcinkowski
kpt.ż.w. Marek Marzec
kpt.ż.w. Tadeusz Olechnowicz
kpt.ż.w. Mirosław Peszkowski
kpt.ż.w. Andrzej Rzyski
kpt.ż.w. Waldemar Szczuka
kpt.ż.w. Marek Szymoński
kpt.ż.w. Henryk Śniegocki
kpt.ż.w. Leszek Wiktorowicz
W chwili obecnej Komendantem "Daru Młodzieży" jest kpt.ż.w. Artur Król.